Det Kriminalpræventive Råd

Vi køber ikke indbrud

Denne case omfatter:
Outdoor, Print, Sociale medier, Web

Sådan hjalp vi Det Kriminalpræventive Råd

Opgaven var at skabe en større bevidsthed om sammenhængen mellem indbrud og køb af stjålne varer blandt befolkningen i købssituationer, hvor man køber brugte varer. Målet var at påvirke folk til at handle ansvarligt i købssituationen for at gøre det sværere for tyvene at afsætte deres stjålne varer, og at dette også kunne få en afsmittende effekt på køb af stjålne varer generelt.

VI KØBER IKKE INDBRUD er en crossmedia kampagne i samarbejde med KL7, der tackler et komplekst problem ved hjælp af adfærdspsykologiske principper, flere indsatsområder og påvirkninger i handlingsøjeblikket.

Kampagnefilm

Som indgang til kampagnen blev der udviklet 4 film med fokus på de forskellige udfordringer, man som køber, kan blive stillet overfor. Her blev der skudt nogle voxpops, hvor almindelige danskere blev stillet overfor et valg, samt en animeret film. Se filmene herunder.

 

case-dkr-videoer

                

Digitalt brugerflow

Hovedmotoren i kampagnen er et kampagnesite, hvor brugerne kan uploade billeder og beskrivelser af stjålne genstande, som efterfølgende bliver delt som opslag på Facebook for at skabe fokus omkring aktuelle stjålne varer i omløb. Facebook er samtidig omdrejningspunktet for en række videoannoncer, både i form af film og animation, som bliver vist for udvalgte målgrupper, og som undervejs bliver tilpasset ud fra, hvordan de forskellige annoncer præsterer effektivt.

 

case-dkr-brugerflow

Eye-track testede HMTL 5 bannere

I samarbejde med adfærdsbureuet KL7 har vi udviklet en række animerede bannere, som er blevet testet på en gruppe af personer fra målgruppen. På den måde kunne vi optimere, hvor og hvordan opmærksomheden i bannerne blev skabt på den bedste og mest effektive måde.

 

 

Plakater & flyers

Der blev i forbindelse med kampagnen også produceret en række plakater og handouts med budskab og guide til, hvordan man udfylder en anmeldelse online og deler den på Facebook.

 

case-dkr-flyers

i primær-målgruppen gengiver uhjulpet NemID som handleregel.

i primær-målgruppen gengiver uhjulpet MobilePay som handleregel.

i primær-målgruppen angiver, at de vil bruge Facebook-værktøjet, hvis de bliver udsat for indbrud.

Hvad synes du om denne case?