Albani

Indian
Pale Ale

Denne case omfatter:
Activation, Outdoor, Print, Sociale medier, Web

Udfordringen

Albani har det sidste års tid eksperimenteret med en ny øltype til det danske marked, og nu er den her endelig: Mosaic IPA – en amerikansk inspireret India Pale Ale med Mosaic humle og noter af citrus, tropefrugt og fyraroma.

Men var fynboerne, og resten af Danmark, frisk på en ny øltype fra det historiske bryggeri?

Albani valgte Kindly til at udarbejde og eksekvere den grafiske identitet, universet omkring og ikke mindst lanceringen af den nye Mosaic IPA.

Etiket og univers

Etiketten tager udgangspunkt i Odense-serien fra Albani, og det gør den for at understøtte Albanis 150-årige forankring i Odense. For selvom det er en helt ny type øl for Albani og deres trofaste og loyale kunder, så er det stadig en Albani.

Farverne er rød, som er synonym med Albani, og turkis, der leder tankerne ud på verdenshavene og understøtter IPA’ens historie om de britiske kolonier i Indien.

humle

Outdoor

I forhold til udtrykket på outdoorkampagnen søgte vi en tæt og hyggelig stemning i billedet, hvor man ikke blot var tilskuer – men også en del af universet. Mosaic IPA er nemlig en hygge- og deleøl. Forbrugeren skulle være i øjenhøjde med produktet, og vi opfandt sågar et begreb til lejligheden; Beer point of View – også kaldet Beer Cam.

Events

I forbindelse med teaseren på Facebook blev der afholdt en konkurrence, hvor 30 personer kunne komme hen på bryggeriet og smage IPA’en som de første – selvfølgelig med lidt smørrebrød til og en række fortællinger fra Albanis Brand Manager.

En uge efter Mosaic IPA blev offentliggjort, blev den nye øl sejlet ind med Aafarten i Odense, hvor alle var velkomne til at komme og smage øllen. Og odenseanerne tog i den grad invitationen til sig. Flere hundrede mennesker dukkede op, og indsejlingen blev samtidig livestreamet på Facebook.

Lancering

Det var i høj grad de sociale medier, der blev taget i brug, da vi skulle sprede budskabet om, at odenseanerne fik en ny øl. I ugerne op til lanceringen af Mosaic IPA blev Albanis Facebookfølgere teaset med nyheden om, at der var ”noget i gære”. Der blev også postet billeder og en video af brygprocessen for at give et hint om, hvilken øl, der blev brygget.

Da den nye øl kom i butikkerne, blev historien om Albani Mosaic IPA fortalt gennem et Kanvas – et nyt format på Facebook, der giver et nyt lag til storytelling på det sociale medie. Her kunne vi præsentere den nye dåse, det tilhørende univers og historien bag India Pale Ale.

Hvad synes du om denne case?