Online 13.05.2016
Top image

af Social Media-chef, Jakob Nauerby

Fem veje til federe Facebook

Facebook er klart det største og mest populære sociale medie blandt danskerne. Dette er næppe nogen overraskelse for de fleste, som læser med. Men hvordan bruger du Facebook til at styrke dit brand og til at skabe salg eller konverteringer? Hermed følger fem indholdsmæssige og taktiske greb, som vi hos Kindly har gode erfaringer med på tværs af vores kunder.

Karruselannoncer

Facebooks karrusel-annoncer gør det muligt at fremhæve flere budskaber, produkter eller tilbud i én annonce. Annonceformatet er interaktivt og gør det muligt for brugerne af swipe mellem flere billeder, som hver kan indeholde en selvstændig URL. Vi har hos Kindly gode erfaringer med denne annonceform, hvor vi på tværs af kunder ser god interaktion og ikke mindst gode klikpriser. Formatet er oplagt til at vise flere produkter, fremhæve USP’er eller formidle et taktisk budskab på en dynamisk måde – i et annonceformat.

Facebook Canvas Ads

Vi har for nyligt skrevet om Facebook Canvas Ads på vores blog, hvor du kan læse yderligere om formatet her: https://kindly.dk/blog/canvas-ads-tager-annonceringen-nye-hoejder/

Annonceformatet er en rigere indholdstype, som gør det muligt at fortælle en dybere fortælling og sætte flere budskaber i spil. Formatet er et mix mellem statisk tekst og dynamiske billeder, hvilket er ideelt til storytelling. Facebook prioriterer brugeres tidsforbrug mere og mere på specifikt indhold i News Feedet, hvorfor indholdstyper med en dybere involveringsgrad er særligt interessante fremtidigt.

Website Custom Audiences

Facebook (og Instagram) tillader intelligent brug af retargeting ift websitebesøg – og alt dette blot via en simpel kode, som indsættes på et givent website. Her er der flere oplagte greb, som kan hjælpe med at fastholde potentielle kunder og vækste sit Facebook-netværk via Like-annoncer. Mulighederne er mange, hvor der f.eks. kan trackes på følgende målgrupper, som herefter kan rammes med skræddersyede annoncer på Facebook:

  • Personer som har besøgt et website i en specifik tidsperiode
  • Personer som har besøgt et website, men ikke har konverteret
  • Personer som har foretaget en specifik handling på et website, som f.eks. foretaget en søgning på et produkt, købt varer for specifikke beløber eller har brugt særlig meget tid på et website.

Nyhedsbrevsdatabase

Via Facebooks annoncesystem har vi mulighed for at oprette et Custom Audience, som vi taktisk kan bruge til at annoncere imod på Facebook og Instagram. Et oplagt taktisk greb er her at målrette annoncer mod brugere, som ikke har åbnet et givent nyhedsbrev, hvor de eksponeres med budskab, nyheder eller tilbud fra denne via annoncer. Annoncering mod nyhedsbrevmålgrupper er ofte effektiv – dog kræver den en permission.

Facebook Live Video

Videoindhold har længe været en af de bedst performende indholdstyper på Facebook – både rent rækkeviddemæssigt og til at engagere brugere. Nyeste skud på stammen er Facebook Live Video, hvor man via et forholdsvist simpelt setup kan broadcaste live til alle sine følgere. Formatet er særligt oplagt til live events og Q&As. Vi ser Facebook Live Video, som en interessant og nærværende måde at engagere sit community ved at tage dem med bag kulisserne, præsentere produkter/services og måske give dem lov til at stille spørgsmål direkte til kokken. Læs evt. mere om formatet her: https://kindly.dk/blog/lev-nuet-facebook-live/

Ovenstående er blot toppen af isbjerget i forhold Facebooks mange muligheder, hvor det selvfølgelig er altafgørende at identificere, hvordan ens forretningsmål bedst understøttes.